معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هفته گذشته بیش از ۳۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا در استان همدان توزیع شده است.

قدرت الله رستمی با بیان اینکه محموله واکسن آنفلوانزا هفته گذشته در استان توزیع شده است، گفت: این نوع واکسن در بیشتر داروخانه‌های همدان موجود است.

او با اشاره به اینکه واکسن‌های عرضه شده خارجی هستند و فعلا نوع ایرانی توزیع نشده است، گفت: تعدادی از این واکسن‌ها برای توزیع در بین گروه‌های هدف در اختیار مراکز بهداشتی قرار گرفته و رایگان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه واکسن‌های موجود در داروخانه‌ها از برند هلندی و فرانسوی است، گفت: افراد پرخطر و بیماران زمینه‌ای، بیماران مبتلا به حساسیت یا حساسیت به تخم‌مرغ، حتما باید با تجویز و تحت نظر پزشک اقدام به تزریق واکسن کنند.

رستمی از توزیع بیش از ۳۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا در استان خبر داد و گفت: هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد و مردم می‌توانند ضمن مشورت با پزشک برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه فعلا واکسن ایرانی در استان توزیع نشده است، گفت: واکسن ایرانی بیشتر برای گروه سنی ۱۸ سال به بالا است، اما واکسن خارجی برای نوزادان ۶ ماه به بالا و زنان باردار هم قابل تزریق است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره عوارض واکسن آنفلوانزا گفت: یک سری عوارض ناشی از تزریق دارو وجود دارد که البته در همه افراد دیده نمی‌شود. این عوارض شامل درد و خارش در محل تزریق، سردرد، تب خفیف، گلودرد و واکنش‌های آلرژیک است.

رستمی با تاکید بر اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریور تا مهرماه است، گفت: این واکسن باید قبل از شیوع بیماری تزریق شود تا از ویروس‌هایی که در فصل سرما ظهور و بروز دارد ایمن شوند.

او با بیان اینکه در آستانه فصل سرد سال قرار داریم،گفت: به واسطه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، میزان تجمع‌ها بیشتر می‌شود و احتمال انتقال بیماری در فصل سرد سال نیز افزایش می‌یابد. این بازه زمانی، بهترین زمان برای تزریق واکسن است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تمام افراد می‌توانند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. اما برخی گروه‌های پرخطر مانند بیماران قلبی‌عروقی، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، بیماران کلیوی، افراد مبتلا به دیابت، بیماران شیمی‌درمانی، افراد با سن بالا و زنان باردار می‌بایست نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

رستمی درباره افراد حساس به واکسن آنفلوانزا گفت: واکسن آنفلوآنزا به طور معمول از تخم‌مرغ درست می‌شود، بنابراین افرادی که نسبت به تخم‌مرغ حساسیت دارند نسبت به واکسن آنفلوآنزا نیز حساسیت خواهند داشت. واکسن آنفلوآنزا را می‌توان پس از شش ماهگی تزریق کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.